7 kroków do własnej firmy.

7 kroków do własnej firmy.

Krok 1. Pomysł.

Jeżeli chcemy, aby nasza firma istniała wiele lat, a nie zniknęła zaraz po starcie, podstawą sukcesu jest odpowiedni pomysł. Jak to należy rozumieć? Jeszcze przed pójściem do Urzędu trzeba wiedzieć:

- co będziemy oferować, jakie produkty i usługi;

- komu będziemy to sprzedawać i w jaki sposób;

- jak zorganizujemy promocję oraz dystrybucję;

- oraz kim jest nasza konkurencja.

.Ważne!. Dobrze jest mieć wstępny zarys biznesu spisany na papierze. Jak wiemy, pamięć może nas zawieść, a mając spisane to na papierze, napewno nie zapomnimy o niczym.

Przykład. [przeprowadzę symulację założenia umownej firmy]. Planujemy założenie kwiaciarni. Przed jej zarejestrowaniem przygotowuję pewne informacje. Zamierzamy oferować kwiaty świeże, ścięte, doniczkowe, artykuły do pielęgnacji roślin oraz bukiety kwiatowe. Oferować to będziemy dla klientów z naszego miasta, w punkcie sprzedaży oraz przez internet. Przygotujemy kupony rabatowe.

Krok 2. Badania rynku i konsultacje z doradcą.

Dlaczego oddzielnie taki punkt? Możemy mieć najlepszy pomysł, produkt czy usługę, ale jeśli nie odpowiada to potrzebom klientów to i tak świata nie zawojujemy. Nawet rozmowa i przedstawienie pomysłu rodzinie i znajomym i zapytanie ich o opinię pozwoli nam na dopasowanie oferty.

Badania rynku możemy przeprowadzić na kilka sposobów:

- tak jak pisałem wcześniej, znajomi i rodzina to jeden z elementów;

- skorzystanie ze specjalnie fo tego przeznaczonych serwisów internetowych, na których możemy stworzyć swoją własną ankietę: http://www.ankietka.pl/ , http://www.ankiety-online.pl/, http://webankieta.pl/;

- zlecenie przeprowadzenia badania rynku zewnętrznej firmie, co pozwoli na profesjonalne przygotowanie raportu. Jednak wiąże się to ze zwiększonymi kosztami.

Dodatkowo warto spotkać się z profesjonalnym doradcą biznesowym – specjalistą od prowadzenia przedsiębiorstw. Dlaczego?

Nawet godzinne spotkanie z doradcą i przedstawienie swojego pomysłu, pozwoli na pomoc w wyborze najskuteczniejszych metod działania, rynków na których firma może osiągnąć sukces oraz kierunku rozwoju. Czasami zdarzy się, że doradca odradzi nam dany rodzaj biznesu i może zaproponować inne rozwiązanie.

.Ważne.!. Do takiego spotkania należy podejść bardzo profesjonalnie. Przygotować wszystkie materiały jakie mamy dostępne na temat firmy i rynku (biznes plan, analiza czy badania rynku, raport z badań rynkowych, prototypy produktów, pytania które chcemy zadać oraz problemy, które chcemy rozwiązać). Pozwoli to na sprawne i rzeczowe przeprowadzenie spotkania.

Przykład. Używając serwisu internetowego do badania rynku, przygotowaliśmy krótką ankietę, w której pytaliśmy jak i kiedy kupują kwiaty; z jakich okazji; jak często; co sądzą o programie lojalnościowym oraz jakie kwoty średnio wydają na zakupy w kwiaciarni. Otrzymane wyniki pokazały, że głównie kupują wiązanki oraz kwiaty sztuczne do dekoracji, są bardzo przychylni kuponom rabatowym, jednak nie chcą mieć kolejnej karty w portfelu.

Dzięki temu wiemy, że skupimy się na sprzedaży kwiatów sztucznych oraz ściętych oraz nasz system lojalnościowy nie będzie bazował na systemie kart, tylko kuponów rabatowych.

Krok 3. Plan działania.

Po tym, jak opracowaliśmy wyniki badań oraz przeprowadziliśmy konsultacje z doradcą trzeba na chwilę zwolnić, przysiąść i opracować szczegółowy plan działania. Jednocześnie jest to jeden z najważniejszych kroków, aby Nasza firma odniosła sukces.

Co w ogóle oznacza przygotowanie planu działania?

Mamy już wstępny plan oraz sugestie i propozycje, które wspólnie wypracowaliśmy z doradcą. Jednak to właśnie Ty, osoba która chce założyć firmę, ma najdokładniejszą wiedzę co i jak chce zrobić. Teraz jest czas, aby wszystko uporządkować i opracować.

W planie działania trzeba uwzględnić:

- działania przed rejestracją:

przygotowanie biznesplanu;

znalezienie zaufanych partnerów biznesowych (zlecenie budowy strony www, przygotowania materiałów reklamowych, itp);

przygotowanie materiałów reklamowych (jeżeli sami będziemy się zajmować marketingiem i reklamą);

stworzenie nazwy firmy.

- działania po rejestracji:

załatwienie spraw formalnych (pieczątka firmowa, konto bankowe);

materiały reklamowe (ulotki, wizytówki, broszurki, foldery) – dlaczego po? – mamy REGON i NIP nadane w czasie rejestracji oraz oficjalny adres;

zlecenie zrobienia strony www (jeżeli sami nie zrobimy);

niezbędne inwestycje w sprzęt, oprogramowanie oraz wyposażenie biura.

Plan działania najlepiej przedstawić w formie graficznej. Polecam szczególnie Wykres Gantta – http://www.ganttproject.biz/ .

Krok 4. Nazwa firmy.

Dochodzimy do kluczowego punktu. Tworzenie nazwy firmy powinno być przemyślanym krokiem. Jest to związane głównie z kreowaniem wizerunku marki, jeżeli zamierzamy taką stworzyć, oraz z całą otoczką marketingową – logotypami, wzorami graficznymi, materiałami reklamowymi, itp.

Nazwę firmy możemy stworzyć na podstawie:

- nazwy pochodzącej od nazwiska właściciela (Novaks, Ford);

- nazwy związanej z branżą (Ogrodowy Raj), miejscem oferowania usług (Podlasie express), konkretną usługą lub produktem (PCMax, Efekt.Salon fryzjerski);

- nazwy abstrakcyjnej, nowosłowem (Panasonic, Sony, itp)

Można wspomóc się serwisami, które sugerując nazwę firmy od razu sprawdzają dostępność wolnej domeny internetowej: http://www.inazwa.pl/

.Ważne.! Nazwa firmy powinna być krótka, łatwa do zapamiętania i do powtórzenia przez telefon. Dodatkowo dobrze jest mieć nazwę zgodną z domeną internetową, której dostępność sprawdzamy jeszcze przed rejestracją.

Krok 5. Rejestracja.

Dopiero teraz idziemy do urzędu gminy lub miasta i składamy wniosek o wpis do ewidencji w przypadku działalności jednoosobowej. W przypadku spółek handlowych (Sp z o.o., sp akcyjna) odpowiedni wniosek składamy do Krajowego Rejestru Sądowego, który mieści się przy Wydziale Sądu Gospodarczego.

Sama procedura jest obecnie uproszczona i polega na złożeniu wniosku do urzędu gminy/miasta. We wniosku wpisujemy datę rozpoczęcia działalności i jeszcze przed jej upłynięciem MUSIMY zgłosić się do Urzędu Skarbowego w celu nadania numeru NIP oraz w przypadku chęcia odliczania podatku VAT, zgłoszenia tego do urzędu.

Następnie oczekujemy na odpowiednie dokumenty z urzędu, które przyjdą do nas pocztą poleconą i możemy się cieszyć z numeru REGON i wpisu do ewidencji.

.Ważne.! Od daty rozpoczęcia działalności mamy 7 dni na odwiedzenie ZUSu i zgłoszenie siebie i pracowników do obowiązkowego ubezpieczenia.

.Ważne.! Mając REGON i NIP możemy wyrobić sobie pieczątkę firmową. Oczywiście należy mieć już adres działalności, ale ten podajemy już we wniosku o wpis do ewidencji. Jeżeli chcemy wynająć pomieszczenie to dobrze jest podpisać umowę przedwstępną. – http://wynajem.pl/s/cj_wz%C3%B3r-umowy-najmu-lokalu-u%C5%BCytkowego.html . Jesteśmy wtedy zabezpieczeni.

.Ważne.! Firma musi posiadać swój oddzielny rachunek bankowy. Warto wcześniej przejrzeć oferty banków i wybrać najlepiej odpowiadające konto bankowe. Warto zajrzeć na: http://bankowe-konta.info/dla-firm/.

Krok 6. Domena internetowa.

Pamiętając, że wcześniej sprawdzamy dostępność adresu internetowego, który nas interesuje, dopiero teraz rejestrujemy domenę. Dlaczego dopiero teraz?

Będzie to obok pieczątki firmowej nasz pierwszy wydatek, więc można będzie wliczyć to w koszty uzyskania przychodu. A że przeważnie opłaca się roczną składkę to nie są to kwoty małe.

Zawsze staramy się zarejestrować domenę .pl. Najlepiej jak nazwa jest identyczna z nazwą firmy. Jeżeli taka nazwa jest zbyt długa, nieczytelna lub trudna do powtórzenia należy stworzyć alternatywę dla strony www.

Przykład. Firma nazywa się Konstrukcje dachowo-budowlane Jan Kowalski. Taki adres w internecie jest mało czytelny oraz długi. Adres, który możemy zarejestrować to np: Roofland.pl.

.Ważne.! Polecam zajrzeć na stronę http://krzywy.pl/oferta/domena-dla-ebiznesu/ – wiele ciekawych informacji o domenach oraz jeden z najlepszych specjalistów od ebiznesu.

Krok 7. Startujemy!

Mając wykupioną domenę internetową przygotowujemy serwis firmowy. Jeżeli nie mamy wystarczającej wiedzy, zlecamy to dla specjalistów.

W zależności od rodzaju firmy przygotowujemy biuro oraz miejsce pracy: kupujemy sprzęt elektroniczny (komputer, telefon, fax, drukarka, itp), meble, a także jeżeli prowadzimy działalność sprzedażową – towar.

Zatrudniamy swoich współpracowników oraz przeszkalamy ich w zakresie działalności firmy. I od tego czasu prowadzimy codzienne działania firmy – sprzedaż produktów / usług, obsługa klienta, szkolenia personelu, działania marketingowe.

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl